Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Reformulacja perfum - co oznacza?

2022-02-21
Reformulacja perfum - co oznacza?

Na czym polega reformulacja perfum?

To bardzo często zadawane przez klientów perfumerii pytanie. Amatorzy perfum są żywo zainteresowani tematem, ponieważ stał się jakiś czas temu dość kontrowersyjny. Dlaczego tak się stało? Co kryje się pod enigmatycznym terminem reformulacja perfum? Postaramy się wyjaśnić.

 

Reformulacja perfum – nasza krótka definicja

Reformulacją perfum jest najprościej rzecz ujmując zmiana formuły perfum, czyli jej receptury, a inaczej mówiąc składu.  

Rodzaje reformulacji perfum:

Reformulacją może być dodanie jakiegoś nowego, wcześniej nie używanego w danych perfumach składnika – wtedy mówimy o wzbogaceniu kompozycji zapachowej.


Z reformulacją mamy również do czynienia przy odjęciu jakiegoś składnika lub kilku składników. W takim przypadku jest to zubożenie kompozycji.


Trzecim rodzajem reformulacji perfum jest podmiana składników zapachowych. Zdarza się tak w momencie gdy np. wprowadzane są na rynek inne składniki o podobnym aromacie. 


Ostatnim rodzajem reformulacji jest zmiana proporcji składników budujących zapach. Wszystkie składniki oryginalnego zapachu zostają zachowane, jednak ich ilości różnią się od oryginału.

Powody reformulacji perfum – czyli dlaczego producenci to robią?

To bardzo dobre pytanie, które często zadają nam nasi klienci. I jak to zazwyczaj bywa nie ma jednej, prostej odpowiedzi na to pytanie. Powody którymi kierują się producenci perfum są różne i wynikają z wielu czynników wpływających na rynek: badań rynku, chęci dostosowania się do potrzeb klientów jak również coraz częściej są to powody ekonomiczne.

Producenci mając wieloletniego bestsellera pragną go „unowocześnić” aby lepiej dostosować swój produkt do zmieniających się gustów i upodobań klientów. W ten sposób przedłużają życie takiego zapachu proponując stałym klientom ich ulubiony produkt w odświeżonej postaci.


Rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów w pewien sposób zmusza producentów do dostosowywania ich produktów również pod tym względem. Pragnąc zadowolić klientów poszukujących ekologicznych rozwiązań producenci szukają i zamieniają pewne składników perfum na ich ekologiczne odpowiedniki.


Powodem reformulacji mogą być wyniki badań rynku, dzięki którym producenci mają wiedzę jakie nuty zapachowe są w danym sezonie modne i na które warto postawić. Zdarza się że mała zmiana w kompozycji zapachowej znacznie bardziej odpowiada na wymogi rynku i dlatego producenci decydują się na ten krok.


Powody ekonomiczne są coraz częstszą przyczyną zmiany kompozycji zapachu. Aby obniżyć koszty produkcji firmy kosmetyczne szukają tańszych zamienników. Często naturalne, bardzo drogie składniki perfum zastępowane są przez uzyskiwane w syntetyczny sposób zamienniki. Dzięki takiemu zabiegowi można bardzo znacznie obniżyć koszt produkcji przy zachowaniu podobnego lub nieraz identycznego zapachu.     

Czy warto bać się reformulacji perfum?

Oczywiście, że nie warto! Najważniejszą sprawą jest, że nad branżą perfumeryjną czuwa Międzynarodowe Stowarzyszenie Zapachowe (IFRA – The International Fragrance Association), którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa składników zapachowych. Stowarzyszenie publikuje listę norm, które ograniczają lub zakazują stosowanie niebezpiecznych materiałów zapachowych. Dzięki temu kupując perfumy w sprawdzonych miejscach (perfumeriach lub zaufanych sklepach internetowych) możemy czuć się bezpiecznie.

Jeżeli natomiast mamy swój ulubiony zapach, który używaliśmy od lat i jesteśmy na kupnie nowego, następnego flakonu, a mamy podejrzenie, że przeszedł reformulację,  warto wcześniej zrobić mały research :) Możemy iść do perfumerii gdzie dostępne są testery perfum i wypróbować zapach po reformulacji na sobie. To najlepszy sposób aby przekonać się czy zapach dobrze komponuje się z zapachem naszej skóry, długo utrzymuje się przyjemny aromat i czy jesteśmy tak samo zadowoleni z efektu jak w przypadku wcześniejszej wersji. Później można dokonać zakupu w ulubionej perfumerii internetowej :)

Pokaż więcej wpisów z Luty 2022
pixel